onsdag 30 december 2009

Skratta med öppen mun

Jag hade ringt till min bvc-sköterska och talat in meddelande igår för att få en tid till henne och komma in och väga Stella. Hon ringde upp oss idag när vi låg och sov runt 8 tiden på morgonen. Leia lekte som vanligt själv på sitt rum. Hon brukar vakna runt 7 tiden och komma in till oss. Så frågar hon om det är morgon och om hon får leka på sitt rum. Jag brukar säga ja. Om inte kl är 05.00 då brukar jag säga till henne att det är natt och att hon ska sova. Då går hon och lägger sig och somnar om.

I vilket fall, vi fick komma in till bvc på fm för att väga. Och vi åkte dit. Med en klump i magen. Så klart. Jag såg ju på Stella att hon blivit mycket smalare det sista. Armar, ben och ansiktet. Och revbenen syns när man tar av tröjan. Hon har ju knappt öppnat munnen vid matning. Man kan säga att hon ätit mindre och mindre de senaste två v för att inte äta något alls de sista två dagarna. Och inte heller välling så man kan skryta om det. (några tiotals ml någon gång då och då...)

Hon vägde 8100 gram. Och när hon var 5 månader vägde hon 7770. 330 gram ökning på 4 månader och en vecka. Icke godkänt. Så klart. Eller så kan man säga 300 gram viktminskning det sista. Hur som helst. Bvc-sköterskan ville att jag skulle ringa Stellas läkare. Jag bad henne göra det istället eftersom hon också känner dem sedan hon jobbade på DSBUS. Jag tycker att det är en sådan ansträngning och ringa och "tjata" på dem. För det känns som man tjatar när man ringer till dem. Fast det gör man ju inte.

Sagt och gjort. Hon ringde sjukhuset. Förklarade läget och de skulle höra av sig. Vid lunch-tid ringde en barnkirurg upp mig. Dr Anders hette han. Han jobbade idag med det gjorde ej Dr Överläkare som är Stellas "riktiga läkare". Denna man var dock super-noga och jobbade i gastro-teamet som han sa och han ville absolut kolla på henne. Hon har ju haft diarréer ett tag och nu kan hon inte behålla vätska så bra. Men hon har ju ej feber och är ej sjuk på det viset.

Hur som helst. Vi fick packa in i bilen för att åka in. Dr Anders lovade att han skulle ta emot oss med det samma. Fast vi fick söka akut ändå. Men han sa att jag skulle be dem ringa upp honom så skulle han ta in oss. Snällt! Att gå före i kön. Fast före i kön blir det ju inte för han jobbade ej på akuten idag så egentligen lämnade jag kön för ett annat barn. Leia fick leka med sin grann-kompis. Verkligen snällt av dem o ställa upp. Tusen tack Anette!!! Och de har ju så roligt ihop!!

Väl på sjukhuset så var det inte så enkelt och få dem att ringa Dr Anders. Tog dem ungefär en timme att slå det där förbannade numret. (hur svårt kan det vara- det var inte så att akuten var överfull, typ inga alls där... men det är ju svårt att göra något man ber dem om!!)

Men sedan gick det snabbt. Träffade honom inom en kvart. Och han var supernoga. De skulle ta olika avföringsprover och 3 rör blodprover. De ville bla kolla att det ej växer bakterier i tarmarna. Vilket det tydligen kan göra när barn står på konstant antibiotikakurer. Som Stella gör. Han sköljde hennes tarm med. Fast det kunde vi ju lika gärna gjort själva. Det var rätt roligt att se att man själv är duktigare på något än vad de är!! Fast han var duktig med fast lite mer fumlig. Fast det är ok. Jag gör ju detta varje dag och han ant inte så ofta!

Stella var jätte-duktig men också väldigt ledsen i perioder. Nu är proverna tagna hur som helst och han skulle jobba i morgon så han ringer om de visar något avvikande. Annars sa han att Dr Överläkare skulle ringa oss på måndag. Så får vi diskutera alternativa matvägar att gå. Man kan tydligen ge lite näringslösning och andra saker. Helt enkelt koppla in en dietist.

Ja det är nog på tiden. Innan det blir allt för negativt detta med mat och att äta. Det är inte meningen att min lilla trollunge ska behöva skratta med stängd mun, gråta med igenknipna läppar, i rädsla av att någon ska trycka in mat i munnen som hon inte vill ha. För det gör hon, gråter och skrattar med stängd mun. Stackars barn. Och stackars mamma!

I morgon är det nyårsafton. Vi ska ha gäster här hemma. Supermysigt. Och då ska jag ha roligt och skratta. Med öppen mun.

Puss o Kram o tack för alla fina kommentarer, ni betyder massor för mig!!!!


8 kommentarer:

Linda sa...

Åh, lilla Stella... och Stellas mamma! ;) Jag tänker på er ska du veta! Så jobbigt att S har stängd mun och är på sin vakt angående mat.. hoppas näringslösning blir till nytta. Ha ett roligt nyår nu , stor kram från mig!

Anonym sa...

Hoppas verkligen dom hittar en bra lösning för er. Kanske att hon får mer matlust när det inte blir ett "tvång" om hon får tex näringslösning. Önskar er ett gott nytt år och all lycka!!! Stor kram Mikaela

Thepas sa...

Men lilla gumman då! Så skönt att ni äntligen ska få lite hjälp med maten. Vägrar hon allt som kommer i närheten av munnen eller är det någonting alls hon tycker om och vill äta?

Tea sa...

men lilla Stella då.. hoppas att dom hittar en bra lösnings som passar er.

En stor Nyårs kram till dig....

Anna sa...

Usch vad ledsen jag blir när jag läser att hon skrattar med stängd mun. Nej så ska det ju verkligen inte behöva vara. Vad skönt att ni fick komma in med en gång. Hoppas 2010 blir ett år när ni alla får vara friska och äter som hästar:-) GOTT NYTT ÅR!

Frida sa...

Men lilla gumman då! Inte ska du behöva skratta med stängd mun. Usch. Mitt hjärta blöder för er allihop. Hoppas att de tar tag i detta ordentligt nu med både kontroller och dietistkontakt så det blir en förändring. 2010 ska helt enkelt bli bättre än 2009, eller hur? :-D Gott nytt år!

Jennie sa...

Caroline, som jag skrev på FL så vill jag ge dig en stor kram från mig och Lova! Hoppas att ni fick ett fint nyår och att det snart vänder när det gäller Stella. Bra att en dietist blir inkopplad nu!

En sak är säker, du är en toppenmamma, så engagerad för dina döttrars bästa och verkar alltid sätta dem i första rummet. Det syns inte minst här på bloggen! Ett gott nytt 2010 hela familjen Sweetie från oss i Skåne

Johanna sa...

Men vilken mardröm! Det gör riktigt ont i mammahjärtat när jag läser vad du skrivit! Hualigen! Hoppashoppashoppas att det vänder snart för både eran och lilla Stellas skull! kram på er...