torsdag 24 december 2009

God och fridull Jul önskar jag er alla!

Nu lider julafton mot sitt slut. Bara sena kvällen kvar av denna afton.

Förr i tiden, det vill säga innan jag blev mamma, brukade jag gå på midnattsmässan så här dags. Det är väldigt fridfullt, stämningsfullt och mysigt i en kyrka på julafton. Minns att jag brukade sitta och blunda till o helga natt och bara njuta av orgels spel och de som sjöng. Men nu får jag allt hålla mig hemma. Har ju två små trollungar som sover sött i sina sängar!

Dagen har varit fin. Vi var här hemma och firade jul. Tias släkt var här. Jätte-trevligt.

Stella har dock inte alls haft en bra dag så jag fick byta ut julklappsöppningen mot ett lavemang och pottan. Ja, vad är väl en bal på slottet?

Man kan nog nästan säga att Stella missade sitt fösta julfirande. För först sov hon totalt utmattad efter en yber-kass natt och morgon, 3 h ute i vagnen, det vill säga under hela julmiddagen.

Och sedan satt hon alltså på pottan när tomten var här. Konstigt. Jag är trettiotvå år och 8 månader och verkar fortfarande tro på tomten. För varför blir jag annars sentimental och lite vemodig när Stella missar sitt första tomtebesök för att hon sitter på pottan och försöker bajsa?

Nåväl, det allra bästa av allt är ändå att man får ge sina barn en lugn och fridfull julafton. Med givetvis god mat, paket men framför allt massor av kärlek. Och utan att varken tomten ramlar in i julgranen eller föräldern ger någon pinsam opassande kärleksförklaring till sina barn för att föräldern tömde snapsflaskan för fort.

Jag läste i GPi morse om att BRIS ska ha jouröppet även under julafton i år. Det knyter sig i magen på mig när jag tänker på alla barn som får omges av alldeles för fulla vuxna under jul. Julen är barnens högtid och jag kan för mitt liv inte fatta att alla vuxna inte bara kan ge fan i flaskan en dag på året.

Det är så egoistiskt och hemskt att jag bara vill skrika rätt ut!

Det är så sorgligt och det gör så ont. Tänk alla små små barn som just i denna skrivande stund sitter och gråter på sina rum för att pappa är full eller mamma är konstig.

Nåväl. Så är det inte här i alla fall och jag har lovat mig själv att jag aldrig kommer vara full inför mina barn! Ska man festa få man ordna barnvakt!

Och festa kan man göra en anan dag på året. Inte på julafton.

Puss o Kram på er där ute och ha en god jul

4 kommentarer:

DiarybyMartina sa...

De va väldigt trevligt igår! Tack så mycket. De är så mysigt hemma hos er. Hoppas ni blev nöjda med va ni fick. Vi är jätte nöjda. :)
Hälsa

Du har så rätt i de du skrev, de är sorgligt. Julafton betyder så mycket för barn. De är sjukt att vuxna inte vet bättre. Man undrar hur dom tänker?

Kram

Madde sa...

Låter som en jätte härlig jul!!

D och jag pratade just om att han hört på radion att en del "tomtar" (såna som går att hyra) har på vissa ställen de firat jul varit tvungen att lämna sina nr till barnen, eller rent av ta med sig barnen därifrån för att föräldrarna inte är i skick att ta hand som sina barn - på julafton. Det gör ont att ens tänka på det...hemskt!

Och jag är av samma inställning, våra barn ska aldrig behöva se oss onyktra, finns ingen anledning och jag har mer respekt för mig själv och framför allt mina barn.

Kram till dig!!

//Madde / Tozza

Malin - mamma till h-barn sa...

Du skriver så fint och det berör!

Jennie sa...

Håller med, man ska inte vara berusad inför sina barn!