söndag 20 december 2009

Julstämningen är här!!

Igår var det dags för vårt årliga julfirande hos min farmor. Leia kallar min farmor för "gamla Märta". Istället för gammelfarmor. Det låter rätt bra med Gamla Märta, tycker både jag och farmor. Hon gillar inte ordet gammelfarmor, hon tycker hon känner sig så gammal då.

Farmor hade julpyntat och julbakat och fixat och donat. Så julstämningen flödade i lägenheten. Hur mysigt som helst! Vi fick dopp i gryta och lite sill, köttbullar och prinskorvar. Julskinka med. Så hade hon bakat en kaka efteråt. Imponerande att hon orkar. Hon är ju trots allt 48 år äldre än mig. Och jag orkar knappt.



Farmor och julblomman jag hade med.


Leia framför farmors gran, i den fina kattklänningen från meandi, tack Maria för presenten!!!


Mmm dopp i gryta, vid ett fantastiskt juligt och fint dukat bord!!


Kvällens höjdpunkt, Ruths konsert bestående av "Små groderna" på repeat, tror ni vi hade roligt?!

Det slog mig faktiskt igår att om hon orkar, borde jag med orka. Att ha alla hemma på julafton alltså.

För vi ska vara här på julafton. Jag blir halvt utmattad av bara tanken. Det är fantastiskt trevligt o roligt och smidigt- så klart. Men även jobbigt. Mycket som ska göras innan. Och nu har jag "bara" tre dagar på mig. Mån-ons sedan är det julafton. Städa o handla och pynta och slå in julklappar. Det är nog det som ska göras. Baka har jag redan gjort. Idag blev det lussemuffins. Något så fantastiskt goda!!


Dagens bak- lussemuffins!



Vad tycker ni om jul? Är ni stressade och känner alla måsten? Eller kan ni ta det lugnt o njuta?

Puss o Kram nu ska jag tokvirka klart Stellas filt


4 kommentarer:

Elin sa...

Lussemuffins lät ju smaskigt, och de såg riktigt fina ut!

Imponerande att ha julen hemma... som du säger är det ju smidigt med barnen och så, men en del som ska fixas innan! Vi flyr till Alingsås vi :)

Unknown sa...

Inte så stressad faktiskt. Har slagit in alla klappar (som tog 4 timmar mitt i natten) och bakade godiset för 2 veckor sedan.
På tisd eller onsdag äker vi ut till mamma i Lerum. Där ska julen firas. Ganska skönt! Det gör att vi är några stycken till att förbereda. I stort brukar det vara jag och mamma som drar det största lasset, men med hjälp och assistans av systrar och styvfar. Får se om det blir likadant i år. Hursom brukar det vara otroligt mysigt..

Hoppas du inte stressar sönder dig, utan att det flyter på smidigt. Och tänk vad skönt att få krypa ner i sin egen säng på julaftonsnatt =)

KRAM

Jennie sa...

Nej, julen är inte stressande, bara underbar,men då gäller det att man har fixat eller i alla fall vet vad man ska köpa till familjen ett par veckor innan aftonen...annars blir det kaos!Klapparna är alltså det som kan stressa mig om jag slarvar med planeringen! I övrigt är det en underbar högtid, jag är löjligt traditionsbunden och blir som ett "barn på julafton"

Du verkar också gilla julen:)

Missa inte min blogg som innehåller lite juliga inslag;)och du, glöm inte att kommentera!

En stor kram och en god jul önskar jag och Lova

Bettan sa...

Vi ska också fira jul hema i år - för första gången! Vi kör med knytis så alla bidrar med mat, då blir det inte så mycket för oss att fixa själva. Har gjort mycket julgodis och har pyntat hela huset så nu är det bara städning kvar! Våra gäster kommer i morgon och stannar i fem dagar så vi får umgås riktigt länge. :-)
Ha en härlig jul med de dina!
kram/Bettan