måndag 28 december 2009

Massor av ull

Idag har jag och barnen varit själva. Tias började jobba idag igen. Vi var först inne på Frölunda Torg för att besöka Pop och köpta lite ullunderkläder. Det är så otroligt kallt nu så de behöver varmt under overallerna. Dessutom är det ju bara 1.5 v kvar tills vi åker till Sälen. Stella fick en gosig ull-overall och ullsockor och Leia fick en ull-tröja och en ull-rånarluva samt en ull halsduk då hennes förra blivit för liten och därmed lagom till Stella. Jag är mycket nöjd med mina köp.

Sedan åkte vi hem och gjorde lunch. Pannkakor med sylt och grädde. Man får äta det till lunch när man har jullov. Efter lunchen var vi ute på lakeparken med några av våra goa grannar. Och när vi (eller läs jag) blivit tillräckligt kalla gick vi in och jag gjorde varm choklad till mig och Leia. Hon åt upp marshmallowsen och grädden och lämnade chokladen. Nå ja det kändes lyxigt hur som helst! (Och för den som undrar har marshmallows fått sitt namn från den växt som den ursprungligen gjordes på, nämligen Läkemalva som på eng heter marshmallows, för den som vill glänsa över en kopp var choklad!)

Stella har knappt ätit idag. Det är så otroligt trist när hon inte äter. Jag blir både ledsen och stressad och orolig. Hon åt knappt igår heller. 3 mini-små babyskedar gröt till frukost, 7 lika små skedar puré till lunch, 4 lika små skedar yoghurt till mellanmål och ingen kvällsmat då vägrade damen öppna munnen. Detta kallar jag ingenting. Och det är därför vågen vägrar visa mer än 8240 gram på bvc! Hon avslutade dagen med en hel flaska välling dock så hon var nog hungrig. Det har hänt typ en gång förut i hela hennes liv. att hon druckit 180 ml välling på raken alltså.

Om ni undrar försökte jag med mer mat däremellan men hon öppnar ej munnen hur mkt jag än försöker lura henne att gapa.

Sedan kan det ju komma dagar där emellan då hon faktiskt nästan äter en portion gröt till frukost, och hyfsat med lunch och även mellanmål o kvällsmat. Så nej, jag förstår absolut inget alls!! Men trist som bara den är det! När hon ej öppnar munnen alltså. Lång tid tar det med. Att mata o mata och försöka och försöka!!

I morgon är det en ny dag och nya tag! Vi har inga planer direkt så vi tar dagen som den kommer!

Puss o Kram

6 kommentarer:

Malin - mamma till h-barn sa...

Åh vad jobbigt! Det känns i mitt hjärta! Det absolut jobbigaste är ju när barnen inte äter (och för oss h-föräldrar också när de inte tömmer).

Jag minns hösten med Axel då han var som Stella. Jag slutade amma ganska sent, efter operationen så Axel var typ ett halvår när vi började med smakportioner och sedan gick det ganska trögt med maten.

Jag fick göra all barnmat själv för Axel bara kräktes upp maten ur barnmatsburkarna eller bajsade ute dem på en gång och maten var helt osmält. Den såg precis lika dan ut när den kom ut som när den gick in en halvtimme innan,,, inte bra. Det var då vi fick börja med Flagyl också för att lugna tarmen och behålla maten.

Styrkekramar till dig och kämpa på! Du är inte ensam!

Linda S sa...

Låter som bra köp! :) Så tråkigt att int eS vill äta, men det var skönt att läsa att hon tog vällingen. Nu kan ju inte jag jämföra mitt med ditt så att säga eftersom situationerna ärhelt olika, men jag vill ändå nämna att när Ida vägrade mat så funkade ofta välling. Hon drack då välling till frukost, lunch, middag.... jag försökte såklart med annat, även mellis, men det var bara välling hon godkände... men det räckte för att lugna mig lite, då visste jag att hon fick något i sig, även om det inte var "riktig mat!" Kanske S vill ha välling nästa mål? En tanke bara. :) Kram!

Jennie sa...

Va härligt att ni ska till sälen:) Då behövs ju de varma ull-kläderna! Jag vet precis hur du känner dig när Stella inte äter så bra, Lova har också såna dagar! Välling vill hon bara ha på morgonen numera, resten av dagen ska det vara "riktig mat" och oftast fungerar det...men ibland har hon helt enkelt ingen matlust utan bara leker med maten (har kommit på att hon kan plocka ut mat ur munnen med fingrarna eller spotta ut den och leka med den på bordet) Det är så tråkigt när hon håller på så, men jag tror inte man ska sitta och truga dem då utan sluta. Sen provar man kanske igen en stund senare! Läste nånstans en studie av en barnläkare och han menade att barnen äter när de är hungriga (i normala fall)och att man som förälder inte behöver oroa sig om det blir pyttelite en eller ett par dagar. Att truga dem var tydligen inte bra ur nån överviktssynpunkt (de hade lättare för att lägga på sig senare i livet)...vågar inte skriva för mycket, minns bara delar av studien. Intressant att läsa sånt i bland!

Anna sa...

Man blir orolig när de inte äter. Men om hon gillar välling kan du ju testa det på dagen också. Vissa har ju synpunkter på att de ska äta "riktig mat" och inte välling men huvudsaken att de äter någonting tycker jag. Matilda hade en period i våras, nästan ett år sedan när hon var sjuk mycket och då fick hon ofta välling tre gånger per dag. Hon verkar inte ha tagit någon skada av det och nu äter hon jättebra med mat.

Caroline sa...

Tack för alla kommentarer!
Jag ger välling istället för mat nu, men den tar hon knappt heller. Var på bvc idag, hon minskar o minskar i vikt, nu väger hon som hon gjorde för 4 mån sedan, dvs noll viktuppgång sedan hon var 5 månader. Det är as-jobbigt o frustrerande. Ibland tar hon 80 ml välling, men det kommer upp med för hon har liksom inget i magen o den verkar ej klara mat heller nu när det gått så lång tid! DSBUS ska ringa upp idag, väntar otåligt!

Malin sa...

Ni verkar ha haft en mysig jul! Fina bilder!

Va jobbigt att Stella inte vill äta! :( Förstår din frustration! Hoppas verkligen hon börjar äta bra snart igen!

Härligt att åka till fjällen! Bra att ni har köpt ullkläder till barnen! Läste att det var -34 i Idre idag! Är ju inte så långt från Sälen!
Hoppas det är lite varmare när ni åker!'
Kram!