söndag 21 november 2010

Livskunskap

Vi har varit på dop idag. Ett litet gossebarn fick sitt namn. Det var fint och trevligt. Och smidigt, faktiskt. Det var nämligen "vår" kyrkan dopet var i. Så vi var redan där. Leia går ju i söndagsskola där. Vilket ger mig en härlig stund för mig själv. Ett andrum för själen. Och med massor goa människor. Och kloka ord.

Kloka ord. Det gillar jag. Skarpt. Och prästerna brukar leverera en mängd av dessa. De predikar om livet. Om Gud. Och om Jesus. Men det verkligt intressanta är att jag vill påstå att man i princip alltid kan applicera dessa kloka ord på det verkliga livet. På vår vardag. Och jag vill faktiskt även påstå att det gäller såväl troende som icke troende. Vilket för mig är rätt anmärkningsvärt. I positiv bemärkelse. Ämnena som diskuteras är verkligen högst aktuella. Idag handlade det bland annat om att man inte ska döma andra. Vilket man kan vara rätt så snabb att göra. Att ingen människa är felfri. Men att man duger ändå. Och det är så fint. Och stort. Tycker jag. Oavsett om du är kristen eller ej. Så, förutom ett andrum för själen får jag även Livskunskap. Och det är värdefullt för mig. Och dig.

Helgen avslutades med lite pyssel. Leia har fått massor av pärlor. Vilket hon älskar. Så idag fick hela glada gänget hjälpas åt att dekorera pärlplattorna.

Jag gjorde en egen doppresent.
Tryckte en vers från psalmen
Du vet väl om att du är värdefull,
på en canvastavla.











Puss och Kram

8 kommentarer:

Anonym sa...

Men Gud vad söta dina tjejer är!!!
Du gjorde en fantastisk present, måste jag säga, finns inget bättre än det man kommer på själv även om man behöver lite hjälp på vägen för att tillverka den. )))

Sandra R sa...

Vilken fin och personlig tavla du gjorde åt lilla pojken.
Jag håller med dig, de ord som sägs i kyrkan gäller inte bara för de med kristen tro. Men, jag har svårt att ta till mig vissa delar.
Hoppas ni får en fin start på veckan!
Kram

Lotten sa...

Vilken härlig doppresent du gjort!

Jag är inte kristen men jag lät mina barn gå i kyrkans förskola just på grund av deras människosyn och många gånger kloka syn på saker.

Men du, vad nyfiken jag blev på tyget du hittade på loppis men lämnade kvar som var "Lotten-tyg" ;-)

Kraam Lotten

Sjabbig men chic sa...

Vilka gulliga flickor du har! Mysigt med småtjejer. Och precis man ska inte vara så snabb att döma andra... ja, om de inte är dumma i huvudet då förstås:)
Och du vilka fina och roliga kommentarer du lämnar efter dig. Blir så himla glad. Förstår också att det är en pärs det här med alla sjukhusbesök och när ens barn har ont eller är ledsen. Jag tycker att du gör det jättebra Caroline. En riktig kanonmamma!

Kramis Lisa

Jenny sa...

Hej Caroline!
Vad skönt att Stellas operation gick bra, hon är en riktig liten fighter-tjej hon:)

Vilken fin tavla du gjorde, den där psalmen är så vacker,den sjöng vi på både Veras o Agnes dop (syrrans töser).

Sköt om dig!

Kraam Jenny

Jennie sa...

Underbart fin och annorlunda tavla som garanterat ingen annan har med sig som dop-present...det är det som är tjusningen med egengjorda saker!
Kraaam

klok som en bok sa...

Den psalmen är så fin! Hur gjorde du när du tryckte, har du små bokstavsstämplar?

Jenny sa...

Delar inte din tro på Gud eller Jesus men väl den på människan och kloka ord och gemenskap. På människans samvete.
Jag dömer också alltid folk. Det kanske är något i mig (oss?) som bara finns där? Men jag har accepterat att jag gör det och är öppen och beredd på att ändra min åsikt. Genast och på en gång om det skulle behövas. Jag är sällan fastlåst i tankar.