måndag 16 maj 2011

Liljekonvaljer och boktips

På väg hem från dagis i morse plockade jag liljekonvaljer. Och det är jag så lycklig över. Ja inte bara för blommornas skull. Eller för den underbara doft som nu bereder ut sig i huset. Utan för att jag faktiskt kan plocka liljekonvaljer på min väg hem från dagis. Att de växer blott fem minuters promenad från mitt hus. Jag måste nog vara den lyckligaste kvinnan på jorden.

Och nu sitter jag och småläser lite i några av mina nya böcker. Tolv stycken hämtade jag idag. Jag som trodde att jag hade beställt åtta. Så nu kan jag inte riktigt välja. Bläddrar i dem allihop samtidigt. Alla utom två, för de ska jag ge bort. En till mamma och en till en liten kille som fyller år i veckan. "Hermans Hemlighet" ska han få. Fast vi har tjuvkikat lite i den idag. Jag och Leia. Och vilka ljuvliga bilder. Och texten var med fin och skickligt skriven av Stian Hole. Här skildrar han ett barns första förälskelse. Ett hett boktips med andra ord! Leia ska få en vid nästa tillfälle som jag beställer från adlibris. Nu fick hon ju ändå Floras egen bok, vilket också är en fin bok om hemligheter och upplevelser i naturen. Härliga bilder i den med! Och så ett tredje boktips, det blir ett boktips till er. Nämligen "Konsten att leva innerligt" av Ted Harris och Ann Lagerström som skildrar Sören Kirkegaards existentiella fråga och svar på vad meningen med livet är. Jag är som bekant väldigt förtjust i såväl filosofiska och psykologiska, som i religiösa frågor. Alltså ser jag med spänning fram emot att läsa denna bok och vad författarna kommit fram till. Bara ordet innerlighet är ett ord som tilltalar mig mycket. (Ja, jag vet, kanske borde man läsa boken innan man ger boktips ;-) )

För övrigt äter jag på enligt GI konceptet. Och det funkar bra. Fast inte när jag äter glass. Eftersom glass är rätt långt ifrån GI-modellen och istället innehåller högt GI. Ja, ja vad är väl regler utan undantag?

Puss och Kram

8 kommentarer:

Jennie sa...

"Förutom när jag äter glass"
Hahahahah, vad jag skrattade! Ja det funkar ju med GI för mig också förutom när jag äter kladdkaka:) Exakt, inga strikta GI-regler utan undantag!!! Så är det bara:)

Å liljekonvaljer....du ÄR världens lyckligaste, tro mig. De luktar så underbart! Nu börjar min hjärna arbeta febrilt..undrar just var närmsta ställe finns härifrån. Givetvis måste jag plocka in några!!!
Vita blommor gör jag alltid plats för här hemma, eftersom jag är svag för vita blommor i synnerhet.
Kul med böckerna, nu har du händerna fulla!
Kram

Sandra R sa...

Underbara inlägg! Nu kryper Björn Ranelidnerven fram i mig. Liljekonvalj, blir det finare?
Och böcker. Jag vill komma hem till dig på en gång och bläddra. Bläddra, mysa, känna doften från blommorna, prata med dig, se hur du bor och få träffa din fina familj.
Njut!
Kramar

Johanna sa...

Så härligt! Liljekonvaljer är ljuvliga.
Och böcker, längtar efter att hjärnan ska börja funka så jag kan läsa igen.

Anneli Stålberg sa...

Underbart med både böcker och liljekonvaljer!
Ha en riktigt härlig vecka!
Kram!

till-vidas-ara sa...

Här har de inte hunnit fram ännu, liljekonvaljerna. längtar! mera böcker har det blivit hos oss också! fast mest gamla, från när jag var liten, så kul att läsa för barnen i dem..:)
Ja, GI :) gjorde lite jag med för att få gravidkilona att börja falla...funkade rätt fint, fuskade med c-vitaminbrus när sötsuget kom. Nu äter jag som vanligt men de faller ändå som tur är!
Kramar Lycke

erika sa...

hej caroline med familjen, hur har ni det, det var länge sen. är det din nya blogg? eller är det samma som förut? här är det bara bra. elvis växer o gror på alla plan. vad tiden går fort. hur mår dina barn o stella för den delen? många kramar erika

LyckligaPraliner sa...

Ibland blir man bara extra lycklig över de "små" sakerna också. Tänk så underbart att man bara kan gå ut och där är vackra blommor som doftar gott :) Jag ska börja läsa "Godhetens kraft. Konsten att göra gott" alldeles strax :)

Unknown sa...

Hahahha vad underbar du är! Men jag förstår dig, för glass är ju bara för gott!!

Kram