söndag 20 februari 2011

Tacksamhet

Helgen har bjudit på strålande solsken. Och trevligt sällskap. Både hemmavid och iväg. Och vi har sotrstädat huset. Ja det heter väl så när man dammsuger alla rum på en gång. Och tvättar golven. Och dessutom hängt ut alla sängkläder där ute. Där dammet vädras bort och den friska luften får följa med in. Stor städning var det i vilket fall.

Och jag läser en lånad bok på biblioteket. Som är ett av mina favoritställen! Vi var där här om dagen. Jag och de fina små. Tacksamhet handlar boken om. Tacksamhet för livet. Och hon, författaren , skriver bland annat att "tacksamhet tar sig många former, såväl i livets stora ögonblick som i de små". Och orden träffar mig mitt i prick. Jag förstår precis. Och vidare har författaren själv inte kommit på något svenskt ord som täcker alla dimensioner och nyanser hon vill lyfta fram. Men från engelskan hämtar hon orden thankfullness och gratitude. Gratitude härstammar vidare från latinets gratia som betyder det som är givet, något man får utan krav på motprestation (gratis), en gåva, nåd.

Nåd.

Det var även ämnet för dagens predikan. Sammanträffande? Och det var han, min favorit, som höll i den. Tänk så mycket vishet som bara serveras sådär. Vishet inlindat i ljuv musik och fint sällskap. Sällskap men ändå enskildhet. Tid att stilla sig. Tänka. Och reflektera. Det är fint!

Och jag förvånas gång på gång över hur allt kommer tillbaka. Orden. Innehållet. Fraserna. Tillbaka i tillvaron. Något som jag själv gått och tänkt på. Reflekterat över. Läst i något sammanhang. Det kommer helt plötsligt upp vid ett annat tillfälle. Och jag undrar, är det en lång rad av sammanträffanden? Eller är det ett medvetet sökande? Av mig?

Och jag läste något så fint i en annan blogg. Något som berörde mig. Stort.
"Det är omöjligt sa tvivlet", " Det är farligt sa rädslan", " Det är onödigt sa förnuftet", " Prova ändå" viskade hjärtat!!







Ha en fin vecka alla ni!

Puss och Kram

2 kommentarer:

Sandra R sa...

Ja, ni har storstädat! :) Skönt att få bort damm och annat snafs + vädring. Vi ska damma ikväll, inte kul.

Jag tror att livet och du möts och därför blir det såna sammanträffanden (heter det så?). Det är bra när det blir så, det blir mer konkret och alltså "sant".

Äh, jag är helt slut i mitt huvud, det går inte att skriva ordentligt. Här är det inget som klaffar. :) Ställer bort datorn och sörplar vidare på mitt kaffe.

Kram

Jennie sa...

Hej på dig! För det första, vilka underbara bilder på barnen! Kan tänka mig att de trivdes på biblioteket bland barnböckerna! Lova och jag ska gå till bibblan i morgon, om det hinns med! I så fall blir de premiärturen för Lova! Skönt att få storstädat, det behövs någon gång i bland:) Jag tycker det är ganska kul, jag!
Helt underbart och tänkvärt citat i slutet av ditt inlägg. Det ger hopp på något vis!
Vet du, jag har fått förmånen att börja hos en livs- och karriärcoach. Jag började i dag och ska träffa henne varannan vecka. Jag kommer berätta mer i min blogg!
Kram vännen min