torsdag 15 december 2011

Köp Expressen på Lördag-så får ni se familjen sweetie baka lussekatter

Några timmar efter att jag skrev det sista inlägget här om Julstress bland annat så fick jag ett mail från en reporter från Expressen. Hon gjorde en artikel om just julstress och ville ha en barnfamilj som hon intervjuade och kollade lite hur vi lade upp vår jul och om vi tyckte det var stressigt osv... Så ville hon ha ett foto på oss med i så fall. Jag blev först lite tveksam. Men sedan frågade jag mina Facebook vänner (vad skulle man göra utan Facebook egentligen, har ni funderat på det?) och där var det tillräckligt många som sa "Kör på" för att jag skulle ställa upp. Innerst inne ville jag ju, det är en rolig grej att vara med i tidningen och jag vet att "Tant Greta", mamma, pappa och farmor kommer tycka det är jätte-roligt att JAG eller VI är med i expressen, så visst kör på tänkte jag.

Reportern ringde upp och vi pratades vid en halvtimma. Jag försökte lyfta fram min syn på stress och julstress. Att man ofta har höga ambitioner men att tiden och orken kanske inte alltid räcker. MEN att det är ok ändå. För det är det tänker jag. Det är ok att inte ha en kliniskt skinande rent hem trots att det är jul. Och det är faktiskt ok att köpa färdig pepparkaksdeg och färdiga degkit till pepparkakshus på ica, fast som jag sa innan så tycker jag att det är så mycket tråkigare.

Och det är ok att strunta hel ti att baka med. För jag tänker såhär, att jag är glad för det jag hinner med istället.

Men så finns ju ändå den där stressfaktorn om man hamnar i situationer där man inte panerat som man borde. Till exempel som jag skrev om lussekläderna i förra inlägget. Hur jobbit som helst att leta på vinden förbrilt ... timmarna innan de ska användas. Stress absolut.

Och till slut är ju ändå det viktigaste av allt att man är TILLSAMMANS, att barnen har sina föräldrar hos sig, att man är närvarande och att man får tid till nära och kära.

För visst är gemenskapen och mötena det man gläds alla mest åt.

Och då spelar det ju inte så stor roll huruvida pepparkakorna är färdigköpta, bakade eller om granen står ute eller inne eller om risgrynsgröten är köpt i färdiga korvar eller kokade själv?

Det är min summering om julstress. Och det viktigaste av allt är ju faktiskt att det är själva bakningen som är och ska vara det mysiga, att man gör något gemensam t med barnen eller hela familjen, och inte själva resultatet, tycker jag.

Så nu får vi se vad som står i artikeln, spännande spännande!!!

Pressfotografen kom hem nu på kvällen och tog kort på oss. Mitt i lussebaket. Det gick jätte-bra men jag ser helt tokig ut på vissa foton. (Har fått en del mailade till mig..). Och hade det inte vart för att jag satt på barnakuten med Leia mellan 22.30- 04.50 i natt så hade jag nog kunnat njuta lite mer även av denna lilla procedur.

Och hade det inte vart för min söta pappa så hade huset varken vart städat eller granen klädd nu i kväll. Så att ta hjälp av andra är nog min sista lilla kommenterar gällande julstress. Det vill säga att man hjälps åt!

Tack för all hjälp idag pappa fina!!!

Och Ps, vill ni se hela reportaget är det nu på lördag ni ska handla Expressen Ds




I år kom granen in lite tidigare än vad den brukade göra förr i tiden när vi hade gran.
(Vi har skippat det några år pga att Stella vart för liten...) En sådan här fin praktfull kungsgran blev det.




Pressfotografen har anlänt,
och vi väntar på att degen ska jäsa klart



Men fotografen fick jobba lite ändå! Knyta barnens förkläden.




Lite smått uppspelta!



Och efter fotojobbet var avklarat fick vi i lugn och ro baka ut resten själva.
Och då fotade jag istället.






Mums!




Klar!



Julstämning hos oss. Och här ser ni även vårt sedan
i somras nya sidebord, tv och prydnadssaker.


Puss och Kram

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åååå, fina du!!! Måste komma ihåg att köpa Expressen på lördag!! Kram Stina

Katja P sa...

Kommer absolut att köpa Expressen på lör...
Så otroligt fin gran..och mkt fina foton på ursöta tjejer...:-)

Kram på dig!

Johanna sa...

Jag måste nog, för första gången i mitt liv, köpa expressen på lö! Längtar!

Bettan sa...

Ska bli så roligt att se vilken bild fotografen väljer! Jättefina tjejer, alla tre! :-)
Och granen sen då - vilken grann skapelse! Vi har en plastgran som faktiskt är riktigt fin men inget slår ju den äkta varan. Snäll pappa du har som hjälper till med städningen.

mojje sa...

Ska så klar köpa tidningen. Jätteskoj att de hittade hem till dig!

Jennie sa...

Nä men så spännande, en Expressen kommer att hamna i min varukorg i morgon! Så julfina barnen är! Jag tycker inte Stellas hår ser så illa ut, inte snaggat som du försökte tuta i mig, ha ha;) hon är så fin så! Å de där katterna ser väldigt goda ut, mums! Tur att man har sin mamma och pappa som kan rycka in och hjälpa till när det kniper! Ta nu hand om er! Kramar i massor