fredag 9 december 2011

Jag kokar knäck...

Ni är säkert en fena allihop på att koka knäck. Men för er som ev känner er lite osäkra på den biten kommer här en julig beskrivning på mitt knäck-kok! Inför nästa år tänker jag inhandla en digital termometer. Så att man slipper fundera över om knäcken har uppnått rätt temperatur eller ej. För det där kulprovet kan ju te sig hur som helst. Känns det som.

Och i kväll är det dags för pepparkakorna!

Och kanske lussemissarna!


Receptet hittar jag i den stämningsfulla tidningen "Hembakat".

Det stod att man skulle låta knäcken koka 15-20 minuter.
Jag stoppade efter cirka 23 minuter.
Kulprovet avgjorde tiden. fast var kulan tillräckligt hård?
Min var seg... Det stod så i receptet.
Och då hoppas jag verkligen att min knäck kommer att stelna detta året!



Vi vill bli fyllda!


Pistagenötterna hackade.

Ett tips för att smidigt fylla på de små formarna är att hälla
över smeten till en liten kanna som tål värme.
Lagom liten pip så att man träffar rätt.


Mums!

Puss och Kram

2 kommentarer:

Sandra R sa...

De ser jättegoda ut. Jag har alltid gjort kulprovet och, ta i trä, alltid lyckats. :) Förra året gjorde jag både mjölkfri kola och knäck. De blev precis lika goda som vanliga med grädde.
Gillar att du har pistagenötter i, jag tycker inte om att ha mandel eller hasselnöt i.
Ha en fortsatt fin pysseldag!
Kram

Jennie sa...

Jag är sannerligen inte bra på att koka knäck, jag vet inte ens om jag gjort det förresten;) I så fall var jag barn när jag gjorde det! Detta året ska jag sträcka mig till att baka pepparkakor...med färdig deg;) Eller rättare sagt Lova ska få göra det...Alltså, jag och bak är ingen bra kombination. Jag har noll intresse, haha;)Underbara bilder på hela processen, så fina och juliga! Kram