söndag 25 december 2011

God Fortsättning på Julen!

Det var en härlig lugn julaftonsmorgon. Vi sov rätt så länge och sedan åt vi frukost och kollade på sista avsnittet av julkalendern på svtplay. Och jag gillade verkligen årets julkalender. Slutet med så klart.

Sedan duschade hela familjen och röjde upp lite för att sedan fira jul med julklappar och tomte här hemma. T klädde ut sig till tomte och Stella gick på det med hull och hår. Så klart. Fast OJ så rädd hon var för honom. Och det kan jag förstå för han såg allt lite läskig ut, och inga ögon hade han. Leia var däremot inte alls rädd och hon hade frågat mig några dagar tidigare om tomtar är riktigt eller om de bara klär ut sig. Jag sa att de klär ut sig, så klart. Skulle aldrig ljugit för henne om hon frågar. Sedan när tomten gått sa hon "Mamma, jag tror verkligen det var pappa!". "Det tror jag med" sa jag, då.

Vid två-tiden åkte vi och firade jul med hela T's släkt. Vi kör vart annat år. Vilket är perfekt. Jag hade aldrig orkat åka runt på flera ställen. Knappt att man orkar med ett ställe. Där var det fullt ös med barn, god mat och julklappar. Stella blev helt hysteriskt rädd för tomten innan han ens hann komma och skulle leka uppe på övervån med stängd dörr och vägrade att gå ner. Efter någon timme kunde jag övertala henne att komma ner om jag lovade att ingen tomte skulle komma till detta huset.

"Det kommer ingen tomte till detta huset" sa Stella sedan tryggt och övertalande till alla.

Vi fick fråga henne lite försiktigt sedan om det var ok om tomten kom en jätte-kort stund bara för att dela ut alla julklappar, eftersom barnen så gärna ville ha sina julklappar. Ok då, hon kunde gå med på det. Fast hon vägrade lämna farmors knä och vägrade ta emot några paket. De skulle helt enkelt bara placeras i hennes hög på golvet. Varje gång tomten läste "Till Stella" sa hon bara "Lägg den i min hög".

Tomten var rolig och ramlade in i granen, och hade ett väldigt märkligt halsband på sig. Det såg mer ut som en slang. Och alla paket hans läste upp kom från farfar. Farfar hade sannerligen legat i och köpt julklappar i år!

Idag leks det med alla julklappar och barnen är verkligen glada och nöjda. Och nöjdast är nog Stella som har försäkrats sig om att det dröjer ett helt år innan tomten dyker upp igen!


Tomten hemma hos oss hade ramlat utanför och
hade verkligen smutsiga händer! man kan säga att det är lite geggigt utanför!


Storasyster försöker lugna lillasyster som
inte alls tycker att det var särskilt roligt
att den hemska tomten kom hem till henne.

Paketöppning.

En mycket uppskattad julklapp. En mjuk godnatt-bok där nallen
kan flyttas runt i boken och göra diverse saker innan han lägger sig.

Leia håller sin lilla kusin Alexander.
Endast tre veckor gammal.

Barnens farmor, fast och kusin Charlie.

En annan läskig tomte med
ett mycket märkligt halsband.


Och inte heller denna tomten var särskild uppskattad.


Puss och Kram


och


God Fortsättning På Julen!!!

3 kommentarer:

Jennie sa...

God fortsättning till er också! Härliga bilder på storasyster som försöker trösta lillasyster;) Lova var också, minst sagt, hysterisk i går så fort hon såg tomtarna komma. Det slutade med att hennes kusin Hilma fick lämna över Lovas paket med nappar till tomten;) när kvällen kom tror jag inte Lova riktigt hajat att tomtarna fått napparna....så hon blev totalknäckt:( I morse hittade hon en napp bakom soffan och fick klotögon av glädje och upprymdhet! Tomten hade ju missat en;) jag hade faktiskt inte mage att ta den ifrån henne förrän vi skulle borsta tänderna. Då la jag undan den! Ha haha kram

Anneli Stålberg sa...

Hoppas att du har en riktigt skön och fridfull jul!
Kram!

Sandra R sa...

"Lägg den i min hög." Haha, underbara Stella!

God fortsättning, min vän! Ni verkar ha haft en riktigt fin och behaglig jul med en hel del skratt. Då är det jul. Stackars tomte som ramlade i geggan. Och så en tokig tomte med ett knasigt halsband. Sånt ger minnen att skratta åt kommande jular.

Jag hoppas att ni har det fortsatt bra. Hur går det för Leia och antibiotikan? Och lilla Stella? Jag tänker på er när blicken faller på det jättefina julkortet som hänger i köksfönstret.

Massor med kramar