söndag 6 juni 2010

"Att leva ett liv- inte vinna ett krig"

Kan någon ta bort demonerna som bor i min nacke. De har full fest där inne. Bankar och härjar. Eldar på medan jag lider. Hallå försvinn! Ni har gjort nog nu. Det är min tid nu. Tid för vila. Jag vill vara fri.

Idag är en dag full av värk, plåga och smärta. Hur fint det än är ute kan jag inte riktigt njuta. Hur mycket solen än skiner på mig kan jag inte riktigt känna värmen. Och hur söta och alldeles ljuvliga barn jag än har går det inte att le. Inte idag. Idag är värken alldeles för påtaglig. Det känns som att någon stryker med ett strykjärn i hela nacken. Och huvudet. Om det ändå hade vart ren och skär huvudvärk. Då hade tabletterna hjälpt. Men inte mot denna plåga. Jag känner mig maktlös inför svedan. Jag känner mig totalt handfallen och hjälplös.

Det enda som hjälper att kapitulera. Att ge efter för värken och tillämpa acceptans. För det använder jag Anna Kåvers bok "Att leva ett liv, inte vinna ett krig". Läs den. Du behöver varken vara tokig, lida av konstant värk eller läsa till psykoterapeut för att ha behållning av boken. Nej det är sant. Alla kan absolut få ut något av denna fantastiska bok. Och det är verkligen nu det är dags för de nötta slagorden "Inget ont som inte har något gott med sig...".

Och det stämmer. Min bilolycka driver mig att söka efter andra utvägar. Andra än de enklaste. Eller mest självklara. Som att acceptera att min värk är här. Här och nu. Idag. Och genom att med alla sinnen uppfatta stunden exakt som den är nu, utan att värdera eller döma, är enligt Kåver ett första steg till förändring. Kortfattat innebär det alltså att stanna upp men samtidigt gå framåt i en given stund. För att referera till mig själv innebär det med få ord att jag får sluta föra krig mot tillvaron, det vill säga själva smärtan. Låta den komma, se den, känna den, och sedan låta den gå. För inget vara för evigt. Inte ens smärtan. Men det är svårt att komma ihåg ibland.

Väldigt svårt!

Puss Och kram

Bjuder på några bilder från idag

boktips


dagens bukett

Pippi i sockerdrickaträdet

Stella lyder snällt sin syster och hoppar vaggan

7 kommentarer:

Jenny sa...

Hej Caroline!
Usch, det låter jättejobbigt med din smärta i nacken. Undrar om massage skulle hjälpa??

Den där boken låter bra och tänkvärd, tack för tipset!

Sköt om dig!

Stor kram!
Jenny

Anna sa...

Vad fint ni bor, riktig idyll!

Har lästen en annan bok (himmel, helvete och allt däremellan) av Anna Kåver men gillad den inte alls, skittråkig...

Åsa sa...

Du har så fantastiskt söta flickor! Tycker Stella är så lik dig och Leia sin pappa!:)

Jag hoppas så att din nacke blir bättre snart, låter otroligt jobbigt att ha det som du har det. Du är så duktig som försöker vara positiv! Hoppas det inte har gjort lika ont idag.

Kram till dig!!

Jennie sa...

Hoppas nacken är bättre i dag, hemskt tråkigt att du ska behöva ha det så men imponerande att du så ofta ser livet från den ljusa sidan, att du försöker se det fina i allt det jobbiga. Det är inte alla som orkar det. Vilka fantastiska bilder, duken, blomman - underbara detaljer..älskar själv allt prickigt:)

Och så givetvis två söta sommartjejer! Håller med ovanstående att Leia är lik sin pappa och Stella är lik dig. Här hemma har Lova blivit lite krasslig och jag har en ihållande hosta. Regnet öser ner utanför...svårt att se något vackert med detta...men med dig som inspirationskälla ska jag göra ett försök;)
Många kramar

Familjen Lindström sa...

Fina Caroline! Du skriver så underbart!!! Och du träffar så rätt!
Jag ska läsa boken, absolut! Men utan att ha läst den tror jag det stämmer. Jag har kapitulerat! Och jag har accepterat! Och jag mår bättre än någonsin! Att inte tänka på det och kämpa mot det utan att bara leva med det har gjort att jag tycker A mår bättre än någonsin!

Idag ligger jag sjuk, feber och dunderförkyld. Men om jag mår bättre i morgon ska jag skriva till dig på riktigt.

Kram!

Sandra R sa...

Den boken har jag läst om men inte läst I. :) Har nyss läst Pippi Power, jätteintressant.

Jag lider med dig och din ständiga värk, vad säger läkarna? Har du någon prognos att följa eller är din värk helt och hållet beroende på skada?

Många kramar och en önskan om en smärtfri dag i strålande solsken.

Sandra R sa...

Svar: Sockervärdet är högt men de har höjt gränsen så det är ändå okej. BM ville dubbelkolla för min del.
Så Stella ska få hjälp med maten? Det är ju jättebra, ett barn som inte äter ger föräldrarna en ständigt gnagande oro. Are har också varit en sparvätare men han är ju i övrigt frisk. Lycka till!
Hoppas du har en bra dag, min vän.
Kram