lördag 25 december 2010

God Fortsättning

Vi sitter uppkrupna i soffan och kollar på tv. Det går någon Astrid Lindgren film just nu. Det är väldigt kallt ute. Och varmt inne. Runt om i huset är värmeljus tända. Och golvet är täckt av julklappar och rester av omslagspapper. Barbie, pet shops, My Lillte pony, pärlor, pyssel, kläder, pussel, spel, böcker, filmer, utklädningskläder, Monchhichi, en gitarr, en briospis, en barbapappa puff, mer kläder och en fasligt massa koppar, fat och bestick slåss alla om uppmärksamheten. Och jag leker med mina klappar. Det vill säga doftar gott av ny parfym, går säkert och varmt i nya kängor från Naturkompaniet och käkar twist. Årskortet på Liseberg hoppas jag komma väl till användning nästa sommar. Så mycket mer blev det inte. För mig. Men det räcker gott. Jag plockar och plockar bland barnens klappar. Försöker lura ut vart alla nya prylar ska placeras. Känns som att deras små rum redan är fyllda till max. Och tänker samtidigt på hur välsignade vi är. Som får ta del av alla dessa klappar, god mat och familjen. Till jul.

Alla de julkort vi fått. Och skickat. Alla de klappar jag köpt. Och som vi i familjen tagit emot. Kan inte annat än få lite dåligt samvete. Av överflöden.

Nästa år funderar jag på att göra något annat. Av just detta köpande och skickande. En gåva till de mer behövda istället för julkort. Och likaså som klappar för oss vuxna.

För visst känns det i magen när man tänker på alla barn som inte har någon möjlighet att få besök av någon tomte. Och få någon julklapp. Eller de barn som ringer bris mitt på julafton. Under Kalle Anka. För att pappa och mamma bråkar. Är fulla. Eller inte hemma. Min tanke går till dem.

Och här hemma sitter jag med min glögg och min lussebulle. Barnen leker nu ivrigt med de nya julklapparna. Och allt bara är.
Lugnt och stilla. Ett riktigt fint julfirande.

God Fortsättning på julen till er alla!


KursivGlögg innan middagen på lilljulafton dagen före julafton.
Hemma hos oss. Med ena sidan släkten.

Men vem är det egentligen som kommer där?

Tack snälle tomten!

Tomten var först mycket läskig.
Men han var ju väldans snäll och se vad jag fick!

Och så tar vi en repris dagen efter. Byter stad och släkt.
Resultatet av trasig vattenledning på självaste julafton
är ett lite mer flexibelt julbord. Potatis och jansom ersattes av makaroner kokade på mineralvatten.

Och ketchup till det...

Till barnens glädje!

"Tåntån" nummer två kom på julafton med!
Denna gången tog han köksingången.


Men kan han skynda sig lite den där tomten.
Vi är redo här. För paket.



Liten tjej med mycket klappar.
Puss och Kram

4 kommentarer:

Mikaela sa...

God Jul och God Fortsättning!!!

Familjen Lindström sa...

God fortsättning vännen! VÅr bästa julklapp är att Axels mage äntligen verkar ge med sig och att vi äntligen vågar sluta med nattblöjan!

Kram fina du!

Jennie sa...

God fortsättning och tack snälla för det fina julkortet. Det var så välarbetat och snyggt:) Det verkar som ni haft en mysig jul trots vattenläcka och makaroner;)
Jättefina bilder!
Kraaaam från skåne

Unknown sa...

Så mysigt ni ser ut att ha haft det, trots smärre missöde. Vad underbart söt klänning Stella hade. GOd Jul på er. KRAM