fredag 24 augusti 2012

Ekorrhjul och mjölkproteinallergi

Hej alla goa läsare som vart inne och kikat hos mig trots att jag inte haft någon möjlighet att uppdatera bloggen på länge!

Hur har ni haft det i sommar?

Vi har ju varit på torpet mycket i slutet av semestern eftersom vi målat om det plus köpt en lekstuga vi målat. Så därför har jag inte varit nära en dator och kunnat uppdatera bloggen.

Men nu är vi tillbaka i verkligheten. Och i tisdags började Leia nollan. Så nu känner jag nästan att jag kastas brutalt in i ekorrhjulet där gympapåse, fruktmellis, dagishämtning, skolskjuts, amning, middag, tvätt och några vardagsbekymmer trängs om vart annat. Stressigt känns det. Och jag avskyr det! Men jag tänker att jag får ge det lite tid. Tid att lägga sig. Tid att få rutiner på morgonen. Och framför allt tid att smälta att Ebbe är mjölkproteinallergisk.

Japp så verkar det vara. Och det är SKIT! Vi fick reda på det definitivt igår då han gjorde ett pricktest. Men detta är ju bara början och jag känner mig mer förvirrad än någonsin!

Som tur är har vi fått en tid på barnmedicin i början av Oktober. Och detta kan ju förklara hans kinighet. Att han kräks mycket och överallt. Och att han alltid vill bli buren. Att han haft ont i magen har vi ju misstänkt, men inte allergi.

Tyvärr har jag inte fått någon direkt gehör från bvc för detta, men jag tog saken i egna händer (som vanligt!) och gjorde ett pricktest på honom på den mottagning som jag själv går för min allergi. Och med det provsvaret ihop med de jätte-reaktionerna Ebbe har fått av smakis gröt (innehåller skummjölkspulver) så är det inte så svårt att lista ut vad det rör sig om!

Nu hoppas jag också att det ska finnas lite mer tid till bloggen, jag har ju hur många fina foton som helst att visa från i somras. Och även en hel del galna och roliga händelser att berätta om!

Men det tar vi en annan dag!


Ebbes första stora allergiska reaktion
Ebbes andra reaktion mot mjölkprotein



Puss och Kram

7 kommentarer:

Maria B sa...

Tack för att du delar med dig :-) Just det- fruktmellis. aj, aj aj!! Tur man inte ska skicka med lunch!

Annika sa...

Stackars liten sötis! Alldeles prickig. Funderar på om man lika gärna kan skicka med 5 frukter redan på måndagen :-)

Emelia Levin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Emelia sa...

Hej vilken fin blogg du har :)
Stackars liten mjölkallergi är inget roligt :(

Sandra R sa...

Ebbe ser ut som en prickig korv! En glad sådan, även om det måste klia.
Jag vet precis hur det känns med en allergisk liten bebis. Det är aptungt i början men till slut blir det vardag av det hela. Det svåra är att få storasyskonen att förstå att de måste hålla sina "mjölkgrejer" på avstånd från nyfikna små knubbhänder.
Vår sommar har varit allt utom lugn, det vet du via Instagram. Jag ser fram emot vardagen och hösten även om jag kan skriva under på det du skriver om alla nya rutiner som "måste" hållas reda på. Skola och dagis och fritid och hem och hundra andra saker. Plus en bebis, plus dig själv...
Jag skickar tusen kramar och mycket sol till dig! <3

till-vidas-ara sa...

hej rara! vad fint att ha dig tillbaka, men vad jobbigt med det där!!! men bra ändå att veta vad det är så löser sig nog resten så fort vanan att veta vad man ska göra finns tänker jag! och stressen ja..hu...och jag som inte ens hittat mig nåt jobb än. denna världen vi lever i..vi skaaa hinna andas också...

helgkramar Lycke

Jennie sa...

Hej vännen!! Stackars lilla Ebbe med kliande utslag:( Förstår att det är tungt för er nu i början innan ni får rutin på vad han kan och inte kan äta! Vilken fantastisk mamma du är som hela tiden "ligger på" sjukvården angående dina barn...bara det är tungt!! Ska bli spännande att se alla era roliga upptåg från i somras på bild. Själv har jag varit ifrån min blogg en längre tid, men är tillbaka i en lite mindre skala:) Det blir nog aldrig så intensivt skrivande som det har varit, men man ska aldrig säga aldrig!

Jag var här för ett tag sedan och kommenterade med ett jätteinlägg under Ebbes dop...tyvärr fick jag inte kommentaren att publiceras! Ska titta nu i fall den publicerades ändå....hela grejen var så konstig... Annars får jag väl göra ett nytt försök! Kram på er